2023-08-14 07:11Pressmeddelande

Back to work! Dofterna som hjälper dig att bygga tillit och förhandla smart

Acqua di Parma, Elysium, Floris

Semestern närmar sig sitt slut. Kanske är det snart dags för det viktiga leverantörsmötet eller löneförhandling med chefen. Rätt parfym hjälper dig på vägen. Låt oss tipsa om en relativt okänd hjälte i jobbsammanhang: lavendel.

Kan en viss doft göra dig till en bättre förhandlare? Javisst!

Lavendel har sedan länge varit känd för sin lugnande och avstressande effekt. Men den väldoftande växten har fler fördelar.

I en studie publicerad i den vetenskapliga tidskriften Frontiers of Psychology har ett forskarteam från Holland funnit att doften av lavendel ökar graden av förtroende och tillit i relationer – något som i sin tur kan boosta samarbete, grupprestationer och förhandlingar.*

Tre favoriter från Gents med lavendelnoter

• Roja Elysium Cologne – en frisk och manlig klassiker från ett av världens främsta lyxmärken. En överdådig cocktail av citrus, blommor (bland annat lavendel) och fruktiga saftiga noter blandas med läder, mysk, vanilj och kryddor till en modig doft.
  • Acqua di Parmas tidlösa klassiker Colonia Eau de Cologne är den ursprungliga doften från Acqua di Parma som lanserades 1916. Doften är en perfekt blandning av citrusfrukter, lavendel, rosmarin och orientaliskt trä som ceder och vetiver. Colonia är elegant, frisk, naturlig och tidlös.
  • Floris Special No 127 Eau De Toilette är en doft där en uppfriskande citruscocktail av apelsin, bergamott och petitgrain övergår i ett hjärta av neroli, lavendel och geranium. Basen består av patchouli och mysk som tillför karaktär och djup. Det här var Winston Churchills favoritparfym.

Fler tips för jobbet och karriären!

Redo för den viktiga förhandlingen? Vi har de bästa tipsen och dofterna för att boosta självförtroendet. Läs här!

Vill du nå framgång i mötet eller anställningsintervjun? Gents VD Jenny Rydhström ger sina bästa råd i den här artikeln.

* Sellaro R, Van Dijk WW, Paccani CR, Hommel B and Colzato LS. A question of scent: lavender aroma promotes interpersonal trust. Front. Psychol. 5:1486 (2015).