2018-11-20 15:00Pressmeddelande

En av världens finaste parfymer överlever en dusch

null

Italienska lyxparfymmärket Profumum Roma lanseras nu i Gents fysiska butiker i Helsingborg, vilket är märkets enda etablering i Sverige utanför NK i Stockholm och dess första etablering på sju år.

Profumum Romas dofter har en ovanligt hög koncentration av parfym i förhållande till alkohol, uppemot 43 % i vissa dofter, vilket gör dem unika i kvalitetshänseende. Detta ska jämföras med att en generell Eau de Toilette i taxfree-shoppen ligger på runt 5-15 % koncentration och en Eau de Parfum på cirka 15-20 % koncentration.

Det familjeägda parfymhuset Profumum Roma, med sin fantastiska historia, påminner oss om det förflutna och skapar minnen värda att blicka tillbaka till. Det hela började i Sant’elena Sannita, och senare i den magnifika staden Rom år 1952. Knivsliparen Celestino Durante återvände från andra världskriget med en dröm om nya möjligheter.

Med familjen Durantes många talanger samlade började man tillverka rakkrämer, after shaves och colognes med fokus på italienskt hantverk och mycket hög kvalitet. År 1996 gick grundarnas barnbarn helt över till att skapa parfymer och själva parfymhuset Profumum Roma grundades.

Profumum Roma är kända för att vara oerhört restriktiva i sitt val av försäljningsställen. Kanske har de valt Gents som partner tack vare den spetskompetens inom nischparfymeri som flera av bolagets medarbetare besitter, kanske har butikernas strategiska läge nära den danska marknaden spelat in. Klart är det i alla fall att man blir ensam om att återförsälja varumärket söder om Stockholm.

Vad gäller koncentrationen av parfym i Profumum Romas dofter, resulterar den i en doft som är oerhört långlivad på huden. Så långlivad att den överlever en dusch.

Bästsäljarna i sortimentet är:

Dulcis in Fundo– Sista söndagen i november börjar julstämningen i Milano på riktigt. Temperaturen har fallit och solen värmer med sina sista andetag för året. Doften av Panettone (italiensk julkaka) med inslag av russin och kanderad apelsin finns i luften och känslan av värme och trygghet sköljer över dig.

Acqua i Zucchero– Det är februari i Venedig och karnevalen är i full gång. Alla är utklädda och bär mystiska masker. Någon går förbi dig och sekunderna senare möts du av den mest underbara doft du någonsin känt. Du blir förtrollad och kan inte sluta tänka på doften. Du bestämmer dig för att ta upp jakten och börjar röra dig igenom myllret med målmedvetenhet som kan liknas vid besatthet. Du måste finna personen som bar doften. Resan genom Venedigs trånga gator och lönngångar har börjat.

Acqua di Sale– Föreställ dig en båttur på medelhavet på väg till Sardinien. Med land i sikte går du upp på däck och känner doften av havet, sältan i vattnet och solen som smeker din hud. Du kliver av båten, går i land och möts av en vindpust som för med sig doften av cederträd och myrtel. Låt äventyret börja!

Se mer på https://www.gents.se/brand/profumum-roma

Om Gents.
Gents är ledande i Norden på manlig livsstil. Hos Gents finner män kunskap, inspiration och ett handplockat sortiment av det bästa inom hud- och hårvård, dofter, rakning och accessoarer. De fler än 3.000 produkterna är utvalda av Gents barberare, frisörer, hudterapeuter, doftkonsulter och produktexperter för sin funktion och kvalitet, och de säljs till kunder över hela världen genom internetbutiken Gents.com samt de fysiska butikerna Gents Barber & Shop och Gents Barber & Perfume Bar.

Gents är ledande i Norden på manlig livsstil. Hos Gents finner män kunskap, inspiration och ett handplockat sortiment av det bästa inom hud- och hårvård, dofter, rakning och accessoarer. De fler än 3.000 produkterna är utvalda av Gents barberare, frisörer, hudterapeuter, doftkonsulter och produktexperter för sin funktion och kvalitet, och de säljs till kunder över hela världen genom internetbutiken Gents.se samt de fysiska butikerna Gents Barber & Shop och Gents Barber & Perfume Bar.