2022-04-01 09:21Pressmeddelande

Gents byter logga

Gents byter loggaGents byter logga

Helsingborg, 1 April 2022 

Sedan starten 2003 har Gents kunder kämpat med att uttala Gents första bokstav. Ska G:et uttalas hårt, som i “Groda” eller mjukt som ett engelskt G, vilket på svenska blir “djents”. 

Att namnet Gents är en förkortning för engelskans “Gentlemen” har inte varit tydligt för alla. Även om Gents målgrupp företrädesvis är män, anser många att gentlemannen varit död sedan länge och att den självklara kopplingen därmed försvagats.  

- Vi har kämpat i flera år för att bli top of mind vad gäller livsstil och hygienartiklar för män, säger Jenny Rydhström, VD på Gents. Med den nya loggan tydliggörs detta på ett pedagogiskt sätt. Och det fonetiska uttalet blir självklart eftersom de flesta sett symbolen tillsammans med ordet “Gents” förut. 

Gents nya logga

Att den nya loggan är språkneutral är ytterligare en stor fördel i bolagets internationella expansion. 

- Att loggan skulle vara globalt gångbar var ett krav. Våra varumärkesexperter har lagt ner många månaders arbete på att hitta rätt tilltal och stil. Det har helt ärligt kostat en förmögenhet. Men nu står vi i startgroparna för att skala upp verksamheten rejält utanför Sverige och då krävs det att fundamentet för vår varumärkeskommunikation är stabilt och tydligt. 

För synskadade och seniorer kommer den nya loggan att framträda tydligare eftersom den är visuellt mer framträdande, även utan läsglasögon. Ja, faktiskt utan läskunnighet överhuvudtaget.

- Det breddar målgruppen helt klart, säger Jenny Rydhström, att vi nu även kan rikta oss mot analfabeter i vår marknadsföring. 

Det är en av Sveriges mest välrenommerade kommunikationsbyråer som lett arbetet med den nya loggan. Men resan har inte varit friktionsfri.

- Vi diskuterade mycket om vi skulle lokalanpassa loggan för att bättre nå ut på varje geografisk marknad. Exempelvis kom country managern för Frankrike med idén att det vore trevligt om Gents-mannen kunde hålla en baguette i handen i vår kommunikation till den franska marknaden. Och vår tyska Ecom-manager såg det som naturligt att lägga till en trevlig vinkning till tyskarna, som ett sätt att säga “Willkommen” till nya kunder.

- Men det blev inte bra. Det var hela tiden något som skavde, men vi kan inte komma på vad. Kanske är det bara det gyllene snittet som spökar. Eller Feng Shui, avslutar Jenny Rydhström. 






Om Gents AB

Gents är ledande i Norden på manlig livsstil. Hos Gents finner män kunskap, inspiration och ett handplockat sortiment av det bästa inom hud- och hårvård, dofter, skägg, rakning och accessoarer. De fler än 3.000 produkterna är utvalda av Gents barberare, frisörer, hudterapeuter, doftkonsulter och produktexperter för sin funktion och kvalitet, och de säljs till kunder över hela världen genom internetbutiken Gents.se samt de tre fysiska butikerna i södra Sverige.

Kontaktpersoner

Jenny Rydhström
VD
Jenny Rydhström