"I tjugo år har Gents varit ledande inom manlig skönhet med ett handplockat unikt sortiment. För jubileet har vi teamat upp med Di Ser och skapat en doft som förenar det bästa av japansk och svensk natur i naturlig minimalism. Doften symboliserar ett inre lugn och bärs av en person som är självsäker och har en stark anknytning till både naturen och det urbana. Bäraren av doften är medveten om de fina tingen och uppskattar skönheten i det finaste naturen har att erbjuda”, säger Jenny Rydhström, grundare av Gents.
Japansk tradition möter svensk natur
Kamikuras främsta uttryck är renhet då den öppnar fräscht med lime och yuzu samt balsamisk tall från ezo- och todoträden. Snart övergår dessa i lavendel och vetiver för att slutligen landa i tvålig ekmossa och träiga ackord från cypress, patchouli och oud.
I öppningen avslöjar doften de typiska japanska rötterna hos Di Ser men sedan utvecklas den till en klassisk träig parfym av europeiskt snitt, som en blinkning till den svenska naturen och renhetskulturen.
Parfymen är framtagen i en limiterad upplaga och säljs exklusivt på Gents.se och i våra butiker. Pris: 1995 kr/33 ml. Extrait de Parfum.
Om Kamikura
I den japanska kulturen är ”Kamikura” en helig plats som anses vara hemvist för gudar och andliga väsen. Där håller man reningsritualer, dansar och sjunger samt offrar till Kami, människans högre tillstånd efter döden. Parfymen har skapats i avsikt att skänka hopp om lycka, framgång och frid, och med parfymen förvandlas platsen du befinner dig på till en helig Kamikura. Doften är meditativ, spirituell och rogivande – precis som de svenska skogarna.
Parfymhuset Di Ser
Di Ser är ett exklusivt nischat parfymhus. Di Sers dofter, med sina rötter i japansk tradition, är tillverkade av rena, naturliga produkter. Di Ser startade 1999 i Sapporo, Japan. Naturliga essenser från de bergiga kustlandskapen på ön Hokkaido, med stora klimatskillnader mellan sommar och vinter, är utmärkande för dofterna där traktens varierande väderlek och temperaturer medverkar till parfymernas speciella karaktär. De aromatiska oljorna från träslag, japanska blommor och citrusfrukter kompletteras sedan med ingredienser från jordens alla hörn till en unik doftprofil. Japansk kultur är djupt förankrat i natursymbolik och poesi vilket inte minst avspeglas i företagets logotyp: en stiliserad lotusblomma som reflekteras i vattnet.
Vill du läsa mer om Di Ser och utforska sortimentet? Här finns tips och produkter.
Gents är ledande i Norden på manlig livsstil. Hos Gents finner män kunskap, inspiration och ett handplockat sortiment av det bästa inom hud- och hårvård, dofter, skägg, rakning och accessoarer. De fler än 3.000 produkterna är utvalda av Gents barberare, frisörer, hudterapeuter, doftkonsulter och produktexperter för sin funktion och kvalitet, och de säljs till kunder över hela världen genom internetbutiken Gents.se samt de fysiska butikerna Gents Barber & Shop.