2023-02-23 14:00Pressmeddelande

Gents går i motsatt riktning

Ehandelsbolaget Gents ligger enligt dem själva tidigt i konjunkturcykeln. Kanske på grund av att bolaget verkar på en nischad marknad av premium- och lyxartiklar inom det personliga hygiensegmentet, mestadels riktat mot (a) män som (b) investerar på börsen och som (c) har utrikespolitik som ett av sina främsta intressen.*

Lågkonjunkturen tog greppet om Gents redan för 18 månader sedan” säger Gents VD Jenny Rydhström. “Våra kunder är skarpa individer som ofta leder utvecklingen och tidigt förstod vart det barkade hän. Det är både en välsignelse och en utmaning att vara den förste aktören som märker när luften förändras.”

Men ungefär samtidigt som rykten om flera utköp från börsen börjar cirkulera i affärspressen (det första tecknet på att en konjunktur har bottnat) visar också Gents sina första fina tillväxtsiffror efter en lång torka.

Kunderna börja återkomma och de känns stabila i sitt köpbeteende. För den här gången är nog det värsta över för Gents del.”

När Rydhström kollar i backspegeln uttrycker hon att utmaningarna 2022 har visat sig vara en välsignelse, då Gents har tvingats se över sin affärsmodell, etableringar och framtidsplaner. Och när framtida investeringar ställs mot varandra är det tydligt att Gents butik på Väla Centrum i Skåne inte längre är intressant att driva vidare.

“Det är ett naturligt beslut med tanke på hur många möjligheter det finns att ta tillvara på just nu. Då vill vi satsa pengar och fokus på de projekt där vi kan få bästa möjliga avkastning inom några år, och en butik i ett köpcentrum är inte ett sådant.”

Butiken på Väla Centrum stängs den 19 mars. Fram tills dess omvandlas butiken till en outlet med generösa erbjudanden och… ja, ska vi kalla det lagerrensning?

Har du tips på lokal i Stockholm eller Köpenhamn för Gents? Tipsa oss och få ett presentkort om 10 000 kr vid signering av hyresavtal. Vi letar efter lokaler på tvärgator till gågator. Där investerande män som gillar utrikespolitik rör sig. Maila oss på marknad@gents.com

* Ja, Gents gör kundundersökningar.

Ämnen: Business