2020-03-28 09:15Pressmeddelande

Gents gasar sig ur motgångarna

- Eftersom trafiken till våra fysiska butiker har minskat med 75% och besöken hos våra barberare minskat med 50%, har vi gott om sysslolösa medarbetare för tillfället. Det är ett väldigt bra tillfälle att göra alla de där sakerna man annars alltid prioriterar bort, säger Laszlo Varga, VD på Gents.

Som exempel nämner Laszlo att inventera lagret, lägga lite mer krut på att hitta bra samarbetspartners och framför allt att jobba hårdare för att aktivera potentiella framtida kunder.

- Vi har varit bortskämda med bra tryck i våra fysiska butiker. Då är det är nyttigt med lite motgångar ibland, det får oss att utvärdera vår egen affärsmodell, testa nya angreppssätt och borsta bort det där självgoda dammet som lätt lägger sig när det går bra.

Gents VD tror inte att det blir aktuellt med någon arbetstidsförkortning för medarbetarna.

- Vi försöker i första hand skapa nya arbetsuppgifter som passar situationen just idag. Nu i helgen sätter vi upp en pop-up på Väla med handsprit utanför vår vanliga butik. Det kan behövas lite positiv aktivitet bland alla neddragna galler. Säkert ger det inte mycket klirr i dagskassan idag, men när allt detta är över kommer i alla fall en handfull besökare att minnas känslan av ett glatt leende och väldoftande handsprit. Då räcker det att en av dessa besökare köper en parfym av oss, så har vi gått break-even för en lönekostnad vi ändå skulle haft.

Och till syende och sist är det ju ändå så, att en drake lyfter i motvind, inte i medvind. *

*Winston Churchill, vinnaren av ett krig som kunde ha blivit slutet för många av oss.

Gents är ledande i Norden på manlig livsstil. Hos Gents finner män kunskap, inspiration och ett handplockat sortiment av det bästa inom hud- och hårvård, dofter, rakning och accessoarer. De fler än 3.000 produkterna är utvalda av Gents barberare, frisörer, hudterapeuter, doftkonsulter och produktexperter för sin funktion och kvalitet, och de säljs till kunder över hela världen genom internetbutiken Gents.se samt de fysiska butikerna Gents Barber & Shop och Gents Barber & Perfume Bar.