2019-02-26 08:30Pressmeddelande

Gents satsar på internationell tillväxt och förstärker styrelsen

null

Ny styrelseledamot i Gents är Laszlo Varga, tidigare VD för Euroflorist. ”Laszlo besitter en gedigen e-handelskompetens och ett stort kunnande inom internationell expansion. Vi ser fram emot att dra nytta av hans kompetens i styrelsen” säger styrelseordförande Kristina Jarring Lilja.

Livsstilsföretaget Gents årsbokslut för det brutna räkenskapsåret 2017/2018 blev ett mellanår avseende omsättning och resultat. Omsättningen ökade marginellt och uppgick till 39 820 tkr (38 876 tkr). Resultatet uppgick till 223 tkr (80 tkr). Den huvudsakliga anledningen till att tillväxten stod still beror på att fokus i verksamheten var riktat internt istället för externt mot kund.

- Under det sista räkenskapsåret har fullt fokus varit på att hitta tillbaka till Gents DNA och att omorganisera och förstärka organisationen. Det arbetet bär nu frukt och vi ser en stark tillväxt som började under våren 2018 och som fortsätter i samma fart in i 2019. Januari, som normalt kan vara en sämre månad, var fantastisk med en tillväxt om över 50% för Gents medan nationellt e-handels index låg på 8%, säger Jenny Rydhström, VD och ägare till Gents.

- Vår omsättningsökning är inte driven av rabatter utan vi fokuserar på att inspirera och att lösa våra kunders problem. Det är inte pengar, utan tid som är en bristvara för våra kunder och för att få kundens förtroende krävs det att man lyckas leverera en friktionsfri men samtidigt inspirerande kundupplevelse, fortsätter Jenny Rydhström.

Tillträdande Laszlo Varga ser Gents styrkor.

- Jag är glad över att bli en del av styrelsen i Gents. Företaget har uppvisat en stark tillväxt i Sverige och har ett koncept som jag tror fungerar mycket väl på många andra marknader där vi har en spännande utveckling framför oss. Jag ser fram emot att sätta igång och bidra till en fortsatt positiv utveckling av företaget.

För mer information kontakta:

Jenny Rydhström, VD, jenny.rydhström@gents.se 070-317 78 09

Kristina Jarring Lilja, styrelseordförande, kristina@jarring.se 070-565 33 16

Laszlo Varga och Jenny Rydhström

Om Gents.
Gents är ledande i Norden på manlig livsstil. Hos Gents finner män kunskap, inspiration och ett handplockat sortiment av det bästa inom hud- och hårvård, dofter, rakning och accessoarer. De fler än 3.000 produkterna är utvalda av Gents barberare, frisörer, hudterapeuter, doftkonsulter och produktexperter för sin funktion och kvalitet, och de säljs till kunder över hela världen genom internetbutiken Gents.com samt de fysiska butikerna Gents Barber & Shop och Gents Barber & Perfume Bar.

Gents är ledande i Norden på manlig livsstil. Hos Gents finner män kunskap, inspiration och ett handplockat sortiment av det bästa inom hud- och hårvård, dofter, rakning och accessoarer. De fler än 3.000 produkterna är utvalda av Gents barberare, frisörer, hudterapeuter, doftkonsulter och produktexperter för sin funktion och kvalitet, och de säljs till kunder över hela världen genom internetbutiken Gents.se samt de fysiska butikerna Gents Barber & Shop och Gents Barber & Perfume Bar.

Jenny Rydhström, Gents
Jenny Rydhström, Gents