2022-02-25 05:00Pressmeddelande

Knäpp Ryssland på näsan genom att shoppa

Ryssland vill gärna se skadeskjutna ekonomier i väst.

Under dagen sjönk börsen med 4,5%. Samtidigt sjönk Gents omsättning med 40% mot en genomsnittlig jämförbar dag - för mycket för att utgöra en naturlig variation. Givetvis är detta relaterat till Rysslands invasion av Ukraina i olycklig kombination med höga elpriser, bensinpriser och matpriser. Vi förstår kundernas ovilja att spendera pengar på annat än livsnödvändigheter.

Trots det vill vi uppmana alla svenskar att bemöta det ryska agerandet i Ukraina med att hålla Sverige igång i en redan ömtålig post-pandemi-situation. Det innebär att shoppa och gå på restaurang precis som vanligt, och gärna i än högre grad så att jobben säkras.

Detta är precis vad Ryssland inte vill att vi ska göra.