2022-06-23 08:48Pressmeddelande

Nischparfymen slår nya rekord trots sviktande konjunktur

Marknaden för väldoft fortsätter att växa i rasande fart. Under förra året ökade försäljningen av parfymer online i USA med 72,9%, från 110 miljoner dollar under 2020 till nästan 200 miljoner dollar 2021. Innevarande år beräknas den totala summan landa på förbluffande 240 miljoner dollar.* Och tidigare i år såldes det svenska parfymhuset Byredo för ett belopp som uppskattas till 10 miljarder kronor. 

Som en av Nordens största återförsäljare av nischparfym** kan även Gents intyga ett markant ökat intresse för parfym. På bara några år har bolagets försäljning av nischparfym tiofaldigats. VD Jenny Rydhström dyker djupare i förändringen.  

Nischparfymer var tidigare ett intresse förbehållet tidiga parfym-connoisseurer. Men de senare åren ser vi hur nischparfymerna förflyttats från Innovatörernas välputsade vitrinskåp, via Early Majority, och nu vidare till den Tidiga Majoritetens badrumsskåp. Omsättningen av nischparfym har alltså inte bara exploderat, parfymen har dessutom bytt plats i hemmet” 

Hon tillägger att Gents försäljning av parfym hade kunnat vara nästan tredubbelt hög om tillgången varit större.

De senaste 12 månaderna har vi ofta haft slut i lager av storsäljarna eftersom efterfrågan är större än tillgången, ledtiderna långa samt att det generellt tar längre tid att utveckla nischparfymer än den vanliga designparfymen som man hittar på Taxfree. 

 

Dessutom är nischparfymören ofta en enmansföretagare eller ett mindre företag vilket gör att de ekonomiska och organisatoriska muskler som finns hos de större kommersiella parfymföretagen saknas. Detta påverkar också tillgången på parfym.” 

Idag startar Gents sin årliga parfymkampanj. Uppskattningen är att den övergripande konsumtionstrenden av nischparfym kommer att öka försäljningen så mycket som 50% kontra föregående års kampanj.

*https://www.emarketer.com/content/fragrance-ecommerce

**Nischparfym är en parfym där skapandet och kreationen står i centrum, i motsats till de kommersiella parfymhusens designdofter som utgår från målgruppens köpkraft och andra merkantila hänsynstaganden. Nischparfymören är ofta en kreatör i mindre skala som till viss del kan jämföras med ett mikrobryggeri. 


Om Gents AB

Gents är ledande i Norden på manlig livsstil. Hos Gents finner män kunskap, inspiration och ett handplockat sortiment av det bästa inom hud- och hårvård, dofter, skägg, rakning och accessoarer. De fler än 4.000 produkterna är utvalda av Gents barberare, frisörer, hudterapeuter, doftkonsulter och produktexperter för sin funktion och kvalitet, och de säljs till kunder över hela världen genom internetbutiken Gents.se samt de fysiska butikerna Gents Barber & Shop och Gents Barber & Perfume Bar.

Kontaktpersoner

Jenny Rydhström
VD
Jenny Rydhström