2024-01-29 08:13Pressmeddelande

Nyhet! By Bortnikoff – en unik doftupplevelse exklusivt hos Gents

By Bortnikoff

Upptäck det elegant lyxiga nischmärket By Bortnikoff som erbjuder en utsökt doftupplevelse, en genuin touch av naturens avskalade skönhet som den tar sig uttryck i rena oljor av högsta kvalitet. Gents är ensamma i Norden med att sälja By Bortnikoff. Välkommen in på Gents.se eller någon av våra Barber & Shop och utforska en unik doftvärld.

Parfymhuset By Bortnikoff grundades i Thailand 2018 och producerar fina kompositioner av de mest sällsynta och värdefulla naturliga ingredienserna. Många av oljorna destilleras av huset självt vilket gör dofterna helt unika. Varje komposition innehåller mellan 95 och 100 % naturliga ingredienser.

”Bortnikoff är ett ultranischat parfymhus med fokus på råvarorna. Mästerliga blandningar och förfinade kompositioner förflyttar dig till exotiska platser, historiska vingslag och det finaste naturen har att erbjuda. Spänn fast dig för en fantastisk doftresa som inte liknar något annat”, säger Gents doftexpert Denis Vasilije.

Fem favoriter från By Bortnikoff

• Musk Cologne – myskens sensualitet möter frisk citrus och floral elegans

Musk Cologne inleder med en saftig och frisk mix av mandarin-, apelsin-, citron- och bergamottoljor. Därefter följer diskreta hjärtnoter av ylang-ylang, liljekonvalj, tuberos och magnolia, tillsammans med grönt te. Basen utgörs av mysk, sandelträ och guajakträ som ger den friska kompositionen djup och kvalitet. Eau de parfum 50 ml / 2795 kr.

• Victoria – oudbaserad kreation med gröna, florala inslag och träiga ackord

Victoria öppnar med lavendel, elemi och fräscha gröna äpplen tillsammans med en diskret hint av svarta vinbär. Hjärtnoterna svämmar över av mörk oud från Burma, svartpeppar, ros och jasmin i kombination med tropisk ylang-ylang och aromatisk neroli. Djupt ner i doftpyramiden hittar vi basnoter av sandelträ, bärnsten, ekmossa och patchouli som ger parfymen en bestående prestanda och hållbarhet. Extrait de parfum 50 ml / 3349 kr.

• Oud Monarch – upplev doften av dyrbar oud som för tankarna till slott och tempel

Oud Monarch börjar med en utsökt oud, dekorerad med toner av ”tempelblomman” frangipani och florala ackord från magnolia. I hjärtat hittar vi kanel, tobak, rose de mai och ros från Himalaya. Basen består av två sorters oud, ackompanjerat av mörk, sofistikerad kakao, vanilj, castoreum, civet och labdanum. Elegant, lyxigt och välbalanserat. Extrait de parfum 50 ml / 3665 kr.

• Triad – Bortnikoffs mästerverk med kraftfull och förfinad komposition av vild oud

Den exklusiva tinkturen av vild oud från Sri Lanka öppnar kompositionen i Triad och utvecklas till delikata blommiga ackord av magnolia och rose de mai i hjärtat av parfymen tillsammans med indonesisk bouya och kinesisk oud. I basen smälter thaitisk oud samman med krämig tonkaböna, benzoin från Sumatra och animaliska ackord från hyraceum (stenhyrax). Extrait de Parfum 50 ml / 3665 kr.

• Oud Maximus – vild, äkta oud avslöjad fullt ut i en mästerligt skapad blandning

Öppnandet av doften Oud Maximus är fokuserad på den animaliska karaktären hos oud från Laos, med stöd av jasmin och citrusfrukter. Voluminösa ackord av ros och magnolia blommar i hjärtat. Basen består av diverse oudoljor, civet och mysk, vilket ger kompositionen rundhet och mjukhet. Extrait de Parfum 50 ml / 3665 kr.

Parfymören bakom By Bortnikoff

Dmitry Bortnikoff, grundaren av varumärket, är arkitekt till yrket och tillika erfaren parfymör. År 2013 var han medgrundare till Feel-Oud, ett företag som destillerade oljor från världens dyraste agarwood och sandelträ. Resultatet av den erfarenheten var skapandet av hans eget parfymmärke, som kombinerar traditionella destillationstekniker från 1800-talet med nya tekniska innovationer för att skapa moderna mästerverk med exceptionell styrka och vacker sillage för att glädja sina ägare och de runt omkring dem.

Utforska hela sortimentet från By Bortnikoff på Gents.se.

Gents är ledande i Norden på manlig livsstil. Hos Gents finner män kunskap, inspiration och ett handplockat sortiment av det bästa inom hud- och hårvård, dofter, skägg, rakning och accessoarer. De fler än 3.000 produkterna är utvalda av Gents barberare, frisörer, hudterapeuter, doftkonsulter och produktexperter för sin funktion och kvalitet, och de säljs till kunder över hela världen genom internetbutiken Gents.se samt de fysiska butikerna Gents Barber & Shop.

Nicolas Jacquemot, Gold PR
Nicolas Jacquemot, Gold PR
Kontakt för journalister som önskar pressprover och bilder