2023-10-13 09:00Pressmeddelande

Våtrakningsmärket Proraso bevisar återigen “Italians do it better”

Proraso

I över 100 år har Proraso hjälpt mannen att få till en rakning i världsklass. Vad som en gång startade som ett litet kosmetikföretag i Florens 1908 är nu ett av de allra största varumärkena inom våtrakning. Idag är Proraso ett stolt familjeföretag, som drivs av tredje och fjärde generationen Martelli. Produkterna är baserade på naturliga och pålitliga ingredienser som ger en oklanderlig rakning. Dessutom till ett bra pris och hög kvalitetsnivå.

Prorasos produktlinje är uppdelad i fyra serier:

• Refreshing (grön) med mentol och eukalyptusolja.
  • Sensitive Skins (vit) med havre- och grönt te-extrakt.
  • Coarse Beards (röd) med sheasmör och sandelträolja.
  • Protective (blå) med vitamin E och Aloe Vera.

Gents.se hittar du alla dina favoriter från Proraso såsom pre-shave cream, shaving cream och after-shave balm – men också skäggvårdsprodukter som beard balm, beard shampoo och beard oil. Såklart erbjuder Proraso även rakborste, rakmugg, rakbladskniv och annat du behöver för en elegant proffsrakning hemma.

Storyn om Proraso – italienska barberares val sedan 1948

Proraso grundades 1908. Efter att de första årtiondena ha varit ett kosmetikaföretag utvecklades verksamheten under efterkrigstiden. 1948 arbetade Piero Martelli med nya idéer i sitt laboratorium utanför Florens. Resultatet blev starten på den serie rakprodukter som Proraso blivit kultförklarade för och som sedan dess fortsatt öka i popularitet. Nyckeln till den vinnande formulan var den pre-shave i pastaform (som ett alternativ till barberarnas rakoljor) och after shave i eukalyptus och mentol som idag anses vara en klassiker. En svalkande välgörande komposition som med sin distinkta doft och kylande effekt använts sedan dess av de flesta italienare alla generationer – och nu också överallt i världen.

”Fashion, cars, vintage flair, meetings… Proraso isn’t just a style. It’s a world. Explore and join in!”

Prorasos produkter innehåller inga ingredienser av animaliskt ursprung. Det enda undantaget är rakborsten som är gjord av naturborst och mustaschvaxet som innehåller bivax. I enlighet med den Europeiska Kosmetiska förordningen 1223/2009 har ingen produkt testats på djur.