2020-10-09 09:03Pressmeddelande

Gents gör sitt starkaste år någonsin

Försäljningen för e-handeln växer med 26% för det senaste räkenskapsåret juli 2019 till juni 2020 och befäster sin position som marknadsledare inom manlig grooming i Norden. Nu tar Gents sikte på nya marknader.
Riktigt glädjande är också att vi har vårt överlägset lönsammaste år i bolagets historia vilket visar att det inom e-handel går att ha en stark tillväxt och vara lönsam samtidigt, säger vd Laszlo Varga. Ett bra exempel för detta är vår satsning på Danmark i våras där vi vuxit med 1000% mot föregående år i försäljningen samtidigt som det har varit lönsamt varje månad sedan starten.

Fokus för Gents under det kommande året ligger på att fortsätta utveckla sortimentet både inom befintliga och nya kategorier samt fortsätta internationaliseringen med minst två nya marknader under detta år.

Vi har som uttalat mål att vi ska bli världsledande inom grooming för den medvetna mannen. Nästa steg på den resan är att vi ska in i Tyskland och hjälpa den tyska mannen, säger Laszlo. Historiskt sett har det varit en svår marknad för svenska e-handlare, men den är också sju gånger så stor som Sverige och vi ser en tydlig förflyttning mot kvalitet och premium i mäns val av groomingprodukter. Vi ligger helt rätt i positionering och erbjudande och jag tror att det finns ett uppdämt behov av Gents hos den tyska mannen.

Tillväxten fortsätter även in i det nya året. Juli, augusti och september brukar historiskt sett vara de lugnaste månader för Gents men bolaget har startat året med 37% tillväxt mot föregående år, och man tror inte Covid-19 pandemin är en så stark bidragande faktor. En sak som talar för detta är att även de två fysiska butikerna har ökat försäljningen svagt mot föregående år medan många andra som kör både online och fysiskt sett en minskning i den fysiska butiken när online vuxit.

Vi ser givetvis en positivt Covid-19 effekt på vår försäljning online liksom stora delar av e-handeln gör i år, men det förklarar bara en liten del av tillväxten, säger marknadschefen Sofie Okstad. För oss är det viktigt att kunden får en upplevelse utöver det vanliga oavsett om man kommer till oss online eller i butik.

Sofie fortsätter berätta om hur företaget ställt om efter Covid-19.

Covid-19 pandemin har gjort så att vi fått tänka till lite extra på hur vi ska kunna utveckla upplevelsen online. Idag kan vi bland annat erbjuda våra kunder den ultimata doftupplevelsen i hemmet genom våra livesända parfymprovningar. Kunderna har då möjlighet att beställa samplekit med förvalda parfymer och kan ställa frågor till våra parfymexperter live. Som en följd av detta och många andra engagerande aktiviteter har antalet  återkommande kunder ökat starkare än antalet nya kunder, vilket är ett bevis på att när kunderna väl upptäcker oss så älskar de oss.