2022-11-15 09:30Pressmeddelande

Reaktionerna strömmade in på Gents Black Friday aktivitet

Tidigare i november gick Gents ut med sin unika idé gällande Black Friday-aktivitet, där aktuellt elpris ska komma att avgöra rabatten för ett utvalt Black Friday- sortiment. Desto högre elpris (i jämförelse mot samma period under föregående år), desto högre rabatt.

Sedan dess har reaktionerna strömmat in. Inte främst efter att Gents VD Jenny Rydhström via LinkedIn citerade Gents marknadschefs uttal om aktiviteten;

“Ett djärvt spel med hög spänning, så beskriver marknadschef Sofie Okstad årets tema för Black Friday hos nätbutiken Gents. Vi ville gå mot strömmen både vad gäller konsumtionshets och generella reapriser. Samtidigt ville vi inte uppfattas som en propp för de som gör större delen av sina inköp under Black Friday. Snilleblixten att basera rabatten på elpriset kändes som ett lysande exempel på vad våra kunder skulle uppskatta denna höst.”

Ett flertal av deltagarna i kommentarsfältet snappade upp och fortsatte med Gents ordlek. Flera användare uppmanade till att “Gå mot strömmen”, en kommenterade “ELskar alla era ordvitsar“ och ytterligare en annan förutspådde att “Beställningarna kommer strömma in”. Själv lägger Jenny kommentaren “Hoppas att det blåser mycket i slutet av november” och syftar då på lägre elpriser och därmed lägre rabatt.

Som det ser ut just nu så får Gents VD sin önskning uppfylld. I skrivande stund ligger rabatten på -9%, vilket därmed inte utgör någon rabatt alls. Prognosen har dock varit väldigt varierande med siffror som sträckt sig mellan 0% upp till hela 60%. Vad procenten väl kommer hamna på vet ingen - förrän dagen innan Black Friday.

För att skapa ytterligare spänning utlyser Gents därför en tävling. Bli först med att gissa rätt på den slutgiltiga procentuella rabatten under Black Friday, och vinn ett presentkort hos Gents med ett värde på 5000 kr.

Följ prognosen här. Finn även ytterligare information om aktiviteten, hur rabatten räknas ut och hur du medverkar i tävlingen på gents.se/elpriser.

Läs förgående pressmedelanden här.