Det är gig-bolaget bakom frisörkedjan Gents Go som nu lanserar sin tjänst HaaS (Hairdressing as a Service) - bäst beskriven som en prenumerationsmodell i bästa Netflix-stil.
Till en månadskostnad kan kunden välja en prenumerationsplan om 1, 2 eller 3 klippningar per månad, där den senare går under namnet “Family Plan”.
Smidigheten i plattformen och tillgången på frisörer gör tjänsten optimal för personer med ont om tid. Många kunder bokar klipptid högst 5-10 minuter i förväg eftersom de lever ett liv där planering är svår eller ibland helt omöjlig, säger VD Jonathan Pramborn.
En ständigt återkommande företeelse är tre simultana bokningar på olika stolar i samma salong, där alla bokats på samma telefonnummer på en lördag. Då är det nästan alltid fråga om en pappa med två barn som ska snyggas till.
Just företeelsen “pappa-med-två-barn” är så vanligt förekommande att vi till slut var tvungna att bygga en del av affärsmodellen kring återkommande kunder som använder vår tjänst 3 ggr eller fler per månad. Det kan ändå tyckas rimligt att en person som tillsammans med familjemedlemmar klipper sig nästan 40 ggr per år får en viss mängdrabatt.
Hairdressing-as-a-service lanseras idag den 2 mars.
Dessutom:
Förra veckan genomförde Gents Go sin 20 000:e klippning. Bolaget blev kassaflödespositivt vid årsskiftet.
Externa frisörsalonger kan nu ansluta sig till Gents Go’s plattform. I praktiken fungerar det så att Gents Go gratis lägger upp salongerna på sin bokningsplattform och tar betalt i provision för de kunder man skickar vidare.
På agendan den närmaste månaden finns även en rebranding för att stärka kedjans varumärke.
Om Gents Go
Gents Go är en gig-plattform för frisörer och systerbolag till Gents.com. De flesta av Gents Go’s kunder är män, affärsfolk och småbarnsföräldrar som kräver en frisör där bokningen inte behöver göras två veckor i förväg och där behovet av slingor, hårmassage och andra tilläggstjänster är obefintligt.
Gents Go finns endast i Skåne, men en nationell expansion ligger inte långt bort och är tänkt att finansieras genom Crowdfunding.
Gents är ledande i Norden på manlig livsstil. Hos Gents finner män kunskap, inspiration och ett handplockat sortiment av det bästa inom hud- och hårvård, dofter, skägg, rakning och accessoarer. De fler än 3.000 produkterna är utvalda av Gents barberare, frisörer, hudterapeuter, doftkonsulter och produktexperter för sin funktion och kvalitet, och de säljs till kunder över hela världen genom internetbutiken Gents.se samt de fysiska butikerna Gents Barber & Shop och Gents Barber & Perfume Bar.