2023-03-02 09:03Pressmeddelande

Svenskt bolag släpper världsnyhet - lanserar HaaS

Finns det ens något som heter så?

Det är gig-bolaget bakom frisörkedjan Gents Go som nu lanserar sin tjänst HaaS (Hairdressing as a Service) - bäst beskriven som en prenumerationsmodell i bästa Netflix-stil.

Till en månadskostnad kan kunden välja en prenumerationsplan om 1, 2 eller 3 klippningar per månad, där den senare går under namnet “Family Plan”.

Smidigheten i plattformen och tillgången på frisörer gör tjänsten optimal för personer med ont om tid. Många kunder bokar klipptid högst 5-10 minuter i förväg eftersom de lever ett liv där planering är svår eller ibland helt omöjlig, säger VD Jonathan Pramborn.

En ständigt återkommande företeelse är tre simultana bokningar på olika stolar i samma salong, där alla bokats på samma telefonnummer på en lördag. Då är det nästan alltid fråga om en pappa med två barn som ska snyggas till.

Just företeelsen “pappa-med-två-barn” är så vanligt förekommande att vi till slut var tvungna att bygga en del av affärsmodellen kring återkommande kunder som använder vår tjänst 3 ggr eller fler per månad. Det kan ändå tyckas rimligt att en person som tillsammans med familjemedlemmar klipper sig nästan 40 ggr per år får en viss mängdrabatt.

Hairdressing-as-a-service lanseras idag den 2 mars.

Dessutom:

• Förra veckan genomförde Gents Go sin 20 000:e klippning. Bolaget blev kassaflödespositivt vid årsskiftet.

• Externa frisörsalonger kan nu ansluta sig till Gents Go’s plattform. I praktiken fungerar det så att Gents Go gratis lägger upp salongerna på sin bokningsplattform och tar betalt i provision för de kunder man skickar vidare.

• På agendan den närmaste månaden finns även en rebranding för att stärka kedjans varumärke.

Om Gents Go
Gents Go är en gig-plattform för frisörer och systerbolag till Gents.com. De flesta av Gents Go’s kunder är män, affärsfolk och småbarnsföräldrar som kräver en frisör där bokningen inte behöver göras två veckor i förväg och där behovet av slingor, hårmassage och andra tilläggstjänster är obefintligt.

Gents Go finns endast i Skåne, men en nationell expansion ligger inte långt bort och är tänkt att finansieras genom Crowdfunding.